Back home - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marion Visser - WaarBenJij.nu Back home - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marion Visser - WaarBenJij.nu

Back home

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marion

21 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Weer veilig en wel thuis kijk ik naar de vallende sneeuw buiten, en mijmer na over deze heerlijke en bijzondere week.
Het bezoek aan on Stage heeft de band tussen Amsterdam Zuidoost en Paramaribo weer verstevigd, we zijn echt "connected". In de toekomst willen we ook graag leerlingen uitwisselen; Helen komt in de zomer naar Nederland en dan praten we verder.
De laatste 2 dagen heb ik vooral kunnen genieten van het land, de zon, even in een hangmat hangen, bootje varen. Een stukje Suriname zien. Met de boottocht op dinsdag hebben we 2 plantages bezocht. een nog in werking als veeteeltbedrijf (23 hectare grazende runderen) en eentje niet meer in bedrijf maar wel heel mooi gerestaureerd. Mooi oude houten huizen zijn weer in ere hersteld.Je ziet de grote tonnen nog staan waarin vroeger de rietsuiker tot melasse werd gekookt, om daarna verscheept te worden naar Nederland. En natuurlijk het verhaal van de slavernij. De gids deed haar best om de bezoekende nederlanders geen schuldgevoel aan te praten, er waren vele plantagehouders die goed voor hun mensen waren. De gruwelverhalen zijn ook waar, maar volgens haar was dat meer uitzondering dan regel, althans wat betreft het leven daar. Dat gold niet voor het transport dat zonder twijfel omnenselijk was.Veel van deze dingen wist ik al; toch maakt het meer indruk als je daar ter plekke bent en met eigen ogen deze geschiedenis bekijkt. Dus alleen al daarom: op naar Suriname! En: De jungle in! Je kunt ook gewoon leguanen bekijken terwijl je nasi kip eet op een terras. Wie gaat er mee???
Liefs;

xxx

• 22 Maart 2008 - 12:58

Nico:

welkom thuis!
    zal wel een dubbel gevoel zijn...van zon naar (natte) sneeuw
    geniet lekker na van je exotische avonturen en rust lekker uit.
    fijne paasdagen en groetjes aan R&R
    xx